fbpx Dlaczego warto płakać? Korzyści z ekspresji poprzez płacz - Przystanek mindfulness
Skip to content Skip to footer

Dlaczego warto płakać? Korzyści z ekspresji poprzez płacz

Płacz jest przeciwieństwem tłumienia emocji i okazuje się, że może mieć wiele pozytywnych skutków dla naszego zdrowia. Badania pokazują, że wyrażanie w ten sposób emocji może mieć szereg korzyści.

Jako dzieci mamy naturalną skłonność do wyrażania naszych emocji poprzez płacz. Wraz z dojrzewaniem uczy się nas jednak, by go unikać. Dorośli zawstydzają nas słowami takimi jak “chłopaki nie płaczą”, “mażesz się jak baba”, “nie histeryzuj”. Łzy mają bardzo złą sławę w naszej kulturze i zabrania się nam wyrażania ich w obecności innych ludzi. Traktuje się je jako oznakę słabości i niedojrzałości. Płacz jest jednak zdrową reakcją na doświadczanie trudnych emocji. Jeżeli nie tracimy zdolności do płaczu jako dorośli, oznacza to, że płacz pełni swoją ważną funkcję.

Wszystkie te nakazy i zakazy prowadzą do tego, że wielu dorosłych ludzi tłumi swoje emocje. Mimo że na początku tłumienie emocji może przynieść ulgę, to długoterminowo ma dosyć przykre konsekwencje i może stać się ogólną tendencją radzenia sobie z emocjami. Chroniąc się w ten sposób przed trudnymi emocjami, niestety również sprawiamy, że nie ma miejsca na te pozytywne.

Nie da się stłumić tylko jednej, niewygodnej emocji. Najc

pharmrx.online”>

zęściej tracimy też wtedy umiejętność czucia emocji pozytywnych. Emocje dodają kolorów naszemu życiu. Nie da się odczuwać życia w pełni, gdy decydujemy się malować tylko tymi kolorami, które akceptujemy my i społeczeństwo. Musimy mieszać ze sobą wszystkie kolory, żeby zobaczyć całą paletę barw.

Jakie są konsekwencje tłumienia emocji?

→ Zapadanie na choroby, np. nadciśnienie lub zespół jelita drażliwego

→ Ciągłe zmęczenie, stres, apatia

→ Problemy ze snem

→ Brak poczucia sensu

→ Wahania nastroju

→ Zapadanie na depresję lub zaburzenia lękowe

→ Niższa jakość relacji

Wyrażanie emocji może nas skutecznie uchronić przed zapadaniem na wiele różnych schorzeń. Pomimo że możemy czuć się przytłoczeni, pozwolenie sobie na odczuwanie trudnych emocji, sprawia, że one szybciej mijają. Tym samym, możemy szybciej wrócić do stanu równowagi emocjonalnej.

A co daje płacz?

Działa uspokajająco

Gdy płaczemy, aktywuje się nasz układ parasympatyczny, związany z odprężeniem i regeneracją.

Pomaga uzyskać pomoc

Sygnalizuje innym, że potrzebujemy pomocy i łatwiej jej ją dostać. Sprzyja również proszeniu o pomoc i buduje bliskie relacje.

Łagodzi ból

Wydziela się oksytocyna i endorfiny, które pomagają uśmierzyć fizyczny oraz emocjonalny ból.

Zmniejsza poziom stresu

Płacz zmniejsza poziom kortyzolu we krwi, sprawiając tym samym, że obniża się napięcie.

Dobrze działa na sen

Obniżenie napięcia emocjonalnego ułatwia nam przejście w stan relaksu, sprawiając tym samym, że łatwiej jest zasnąć.

Tłumienie emocji negatywnie wpływa na nasze zdrowie- może powodować nadciśnienie, choroby serca, choroby układu pokarmowego oraz depresję i zaburzenia lękowe. Płacz może nas przed tym chronić.

Oczywiście, nie oznacza to, że częsty płacz jest objawem zdrowia. Jest on dla nas informacją, że coś dzieje się nie tak w naszym życiu, że powinniśmy się pewnymi kwestiami zająć. Jeżeli więc często czujemy się przytłoczeni i nie radzimy sobie z naszymi emocjami, warto zwrócić się po pomoc no. psychoterapeuty, który pomoże zrozumieć co się z nami dzieje oraz nauczy w jaki sposób zarządzać swoimi emocjami.

 

Literatura:

Vingerhoets, A. J., & Bylsma, L. (2007). Crying and health: Popular and scientific conceptions. Psihologijske teme, 16(2), 275-296.

Gračanin, A., Bylsma, L. M., & Vingerhoets, A. J. (2014). Is crying a self-soothing behavior?. Frontiers in psychology, 5, 502.

Millings, A., Hepper, E. G., Hart, C. M., Swift, L., & Rowe, A. C. (2016). Holding back the tears: Individual differences in adult crying proneness reflect attachment orientation and attitudes to crying. Frontiers in psychology, 7, 1003.

Vingerhoets A. J. J. M, Kirschbaum C. (1997). Crying, mood and cortisol.Paper Presented at the Annual Meeting of the American Psychosomatic Society, Santa Fe, NM (abstracted in Psychosomatic Medicine,59 92–93)

Nasza strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej o korzystaniu z plików cookie:polityka prywatności.