fbpx Jak radzić sobie w kryzysie emocjonalnym? - Przystanek mindfulness
Skip to content Skip to footer

Jak radzić sobie w kryzysie emocjonalnym?

Każdy z nas czasami doświadcza kryzysów emocjonalnych. Są one nieodłączną częścią naszego życia. To, czy będa one dla nas jednak rozwojowe, czy zostawią po sobie trwałą bliznę, zależy w dużej mierze od tego, w jaki sposób będziemy się wtedy o siebie troszczyć. O czym warto pamiętać, gdy doświadczamy emocjonalnej burzy?

Pomoc osobie przechodzącej kryzys emocjonalny - Przystanek Mindfulness

Pamiętaj, że emocje kiedyś miną

Czasami ból, uczucie zranienia czy jakiekolwiek inne emocje wydają się tak intensywne, że ma się uczucie, że nigdy się to nie skończy. Przypomnij sobie jednak, że każde Twoje uczucie prędzej czy później mijało i nie będziesz zawsze się tak czuć.

Nie wypieraj, akceptuj

Jakkolwiek łatwiejsze wydawałoby się to na tę chwilę, umniejszanie trudnym emocjom czy unikanie konfrontacji z nimi, sprawi, że poczujesz się lepiej przez chwilę. Gdy tylko będziesz mniej zajęty i Twoje myśli będą mogły błądzić, najpewniej szybko zaczniesz czuć się źle.

Postaraj się więc uznać, że przeżywasz coś trudnego i masz do tego prawo. Czasami akceptacja swoich emocji jest mylona z pozwalaniem na to, aby nas przygniotły. Czymś, co rozróżnia te dwa stany, to współczucie dla siebie. Jeśli mam taką postawę w stosunku do siebie, po konfrontacji z uczuciami, będę walczyć o to, aby dojść do siebie.

Zbadaj przyczyny cierpienia

Zdecydowanie trudniej jest walczyć z tym, co niewidzialne. Zastanów się, co dokładnie sprawiło, że dana sytuacja jest dla Ciebie tak bolesna. Jakie stały za tym Twoje potrzeby? Niespełnione nadzieje? Co było dla Ciebie najważniejsze? Być może ta sytuacja przypomina Ci jakieś wydarzenia z przeszłości? Uważaj jednak, aby nie analizować nadmiernie i nie robić sobie wyrzutów.

Emocjonalna burza - kursy mindfulness

Nie siedź tyle w swoich myślach

Coś, co może pomóc Ci poradzić sobie z trudnymi emocjami, to czucie ich w ciele, zamiast ciągle myśleć o tym co doświadczasz. Gdy punkt skupienia skierujesz na ciało, łatwiej będzie Ci przetrwać tę sytuację. W ten sposób jesteś dalej w stanie przepracować emocje, nie zadając sobie jednak dodatkowego cierpienia nadmiernie analizując.

Współczucie i życzliwość

Ważne jest, aby w kryzysowych chwilach być dla siebie życzliwym i współczującym. Nie oznacza to użalania się nad sobą, jest to raczej postawa akceptowania swoich uczuć i troszczenie się o nie. Jeśli masz trudność ze współczuciem do siebie, spróbuj patrzeć na siebie tak, jakbyś patrzył na bliską Ci osobę w podobnej sytuacji.

Uważaj, aby nie utknąć w cierpieniu

Istnieje cienka granica, między ruminacjami a konfrontowaniem się z trudnymi uczuciami. Jeśli zadbałeś o to, aby się z nimi zmierzyć, najlepiej jak możesz, postaraj się pozwalać im odchodzić, gdy poczujesz, że już nadeszła ich pora. W konfrontacji z uczuciami nie chodzi o to, aby dać się im przygnieść i uniemożliwiać sobie powrót do równowagi.

Jest jeszcze wiele innych rzeczy, które możemy zrobić, aby poradzić sobie z emocjonalną burzą. Szukanie wsparcia wśród bliskich, zrobienie dla siebie czegoś dobrego, czy sprawienie sobie przyjemności. Ważne jednak jest, aby nie traktować tego jak ucieczki od trudnych emocji.

Każdy przeżywa w swoim życiu smutek, depresję i szereg trudnych emocji. W pewnych momentach życia te emocje mogą wydawać się przytłaczające i przytłaczające. Nie mamy możliwości pozbycia się tych emocji, ale możemy nauczyć się reagować na nie inaczej i odebrać im moc kontrolowania ich życia. Mamy zdolność świadomego przechodzenia przez trudniejsze momenty, w kontakcie z naszymi emocjami, myślami i ciałami. Tego nauczy cię kurs mindfulness – sprawdź czym jest i dołącz do wspólnej podróży ku bardziej świadomemu, szczęśliwemu życiu.

Nasza strona korzysta z plików cookies. Dowiedz się więcej o korzystaniu z plików cookie:polityka prywatności.